Τα είδη της συγκέντρωσης και η διαφορά ανάμεσα στη νευροανάδραση, τη γνωστική εκπαίδευση και τα απλά ηλεκτρονικά παιχνίδια
Μας ρωτάνε συχνά σχετικά με τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στη
νευροαναδραση και τα απλά ηλεκτρονικά παιχνίδια, καθώς επίσης και τις διαφορές ανάμεσα στη νευροαναδραση και τις ηλεκτρονικά γνωστικές επιθυμίες οι οποίες δεν περιέχουν ηλεκτροεγκεφαλογράφημα αλλά έχουν μόνο ασκήσεις οι οποίες απαιτούν συγκέντρωση, μνήμη και σκέψη.
Για να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα θα πρέπει πρώτα να αναθεωρήσουμε τα είδη της προσοχής και να δούμε για ποιο λόγο η νευροαναδραση μπορεί να βοηθήσει σε περιπτώσεις διάσπασης προσοχής ενώ τα απλά ηλεκτρονικά παιχνίδια όχι.
Διαφορετικά είδη προσοχής και διαταραχών της προσοχής:
Η ανθρώπινη προσοχή είναι ένας παράγοντας ο οποίος συγκεντρώνει έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, τον οποίο λαμβάνουμε μέσω των αισθήσεων μας στην εργαζόμενη μνήμη. Στην εργαζόμενη μνήμη διεξάγεται η διαδικασία της επεξεργασίας όλων των πληροφοριών, οπτικών και ακουστικών. Επιπλέον, από αυτήν τη διαδικασία, από τα έξω προς τα μέσα, υπάρχει και μία διαδικασία, η οποία ξεκινάει από τον εγκέφαλο και κατευθύνεται προς τα «εκτελεστικά κέντρα».
Η διαδικασία αυτή αφορά στις εκτελεστικές λειτουργίες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για την έναρξη μιας επιθυμητής συμπεριφοράς, τη διακοπή μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς ή τη σχεδίαση μιας συμπεριφοράς εξαρχής.
- Εγρήγορση: εμφανή εξωτερικά ερεθίσματα τραβούν την προσοχή ενός ανθρώπου. Τέτοια ερεθίσματα καταφέρνουν να στοχεύσουν στους γνωστικούς πόρους πολύ γρήγορα και ακόμη και άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής δεν δυσκολεύονται να μεταφέρουν εκεί την προσοχή τους.
- Προσανατολισμός: υπάρχει μία προηγούμενη γνώση, που μας βοηθάνε εντοπίσουμε σημαντικά σημάδια στο χρόνο ή στο χώρο ( για παράδειγμα το κόκκινο φανάρι κατά τη διάρκεια της οδήγησης, οι πινακίδες στο δρόμο, και άλλα παρόμοια). Σε αυτήν την περίπτωση η γνώση εστιάζει στα εξωτερικά ερεθίσματα και έτσι διευκολύνει τον εντοπισμό τους.
- Εκτελεστικος ελεγχος: Αφορά μία λειτουργία του εγκεφάλου με την οποία ο άνθρωπος συγκεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο ερέθισμα ή σε μία συγκεκριμένη εντολή. Τα άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα εμφανίζουν ιδιαίτερη δυσκολία να ξεκινήσουν αυτού του είδους τον έλεγχο ιδιαίτερα όταν τα κίνητρα τους και η επιτυχία δεν είναι υψηλά.
Εκπαίδευση με τη χρήση της νευροανάδρασης για άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας:
Έχοντας υπόψη ότι τα άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα παρουσιάζουν δυσκολίες στον τομέα της συγκέντρωσης, αυτός είναι και ο πρώτος στόχος της εκπαίδευσης μέσω του συστήματος νευροανάδρασης. Επομένως κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να προκαλεί την προσοχή του, η οποία δεν θα είναι το αποτέλεσμα ενός τυχαίου συμβάντος το οποίο ξαφνικά “ πήδηξε” μέσα στο παιχνίδι.
Επομένως στο συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης μέσω της Νευροανάδρασης ο χρήστης θα πρέπει να ενθαρρύνεται να βελτιώσει τη συγκέντρωση και την προσοχή του από μόνος του και όχι σαν αποτέλεσμα ύπαρξης ιδιαίτερων ερεθισμάτων. Η βελτίωση της προσοχής του εκπαιδευόμενου μέσα από ιδιαίτερα ερεθίσματα, όπως ακριβώς γίνεται με τη χρήση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον υπολογιστή, είναι ανεπιθύμητη, γιατί ακριβώς δεν απευθύνονται στη βασική ανάγκη που έχουν τα παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα.
Η βασική τους δυσκολία έγκειται στις δραστηριότητες που πρέπει να εκτελέσουν και οι οποίες δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο εξωτερικό ερέθισμα, οπότε το πρόγραμμα θα πρέπει να προσπαθήσει να τους εκπαιδεύσει σε περιβάλλοντα όσο το δυνατόν πιο κοντά στην καθημερινότητά τους.
Σε αυτά τα περιβάλλοντα ο εκπαιδευόμενος θα μάθει να αψηφά τα εξωτερικά ερεθίσματα και τους διαδραστικούς παράγοντες και να παραμένει συγκεντρωμένος, γεγονός που θα ενισχύσει τη σύνδεση των νευρωνικών συστημάτων, τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της συγκέντρωσης και με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν σταδιακά τα συμπτώματα της έλλειψης προσοχής.
Συμπερασματικά, τα πολύ ελκυστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια του υπολογιστή δεν μπορούν να βελτιώσουν το επίπεδο συγκέντρωσης και προσοχής ενός ανθρώπου, μιας και δεν οδηγούν στην ανεξάρτητη βελτίωση της συγκέντρωσης του αλλά ούτε προφέρουν λύσεις στα συγκεκριμένα Χαρακτηριστικά που εμφανίζουν τα άτομα με διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα.
Πηγή: www.excellent-brain.com