Μαθαίνοντας για το Σχολείο μέσα από το παιδί.
Αρκετοί γονείς πολύ συχνά παραπονιούνται ότι τα παιδιά τους δεν μιλάνε συχνά για το τι συμβαίνει στην καθημερινότητα τους στο σχολείο, γεγονός το οποίο τους αγχώνει ιδιαίτερα, καθώς τα παιδιά περνούν ένα πολύ σημαντικό μέρος της μέρας τους στο σχολικό πλαίσιο. Έτσι λοιπόν, πολύ συχνά επαναλαμβάνεται ο ίδιος διάλογος με το γονέα να ρωτάει «Τι έκανες σήμερα στο σχολείο ?» και το παιδί πολύ συχνά να απαντάει «τίποτα», γεγονός το οποίο κάνει τους γονείς να αισθάνονται αποκλεισμένοι από τον κόσμο του παιδιού τους, ενώ παράλληλα αναρωτιούνται όλο αγωνία μήπως έχει συμβεί κάτι κακό στο παιδί τους και οι ίδιοι δεν το ξέρουν.Έχουμε όμως αναρωτηθεί αν μία διαφορετική ερώτηση θα οδηγούσε και σε μία διαφορετική απάντηση ?
-Ποιο είναι το καλύτερο πράγμα που συνέβη σήμερα στο σχολείο ?
-Πες μου μία περίεργη λέξη ή μία περίεργη ιστορία που άκουσες σήμερα
-Ποιος φίλος σου κάθεται μαζί σου στο θρανίο ?
-Θα ήθελες να κάθεσαι με κάποιον άλλο ?
-Πες μου κάτι που έγινε στο σχολείο και σε έκανε να γελάσεις πολύ
-Θυμάσαι κάτι που να έμαθες σήμερα ?
-Θυμάσαι κάποια στιγμή που να βαρέθηκες στο σχολείο ?
-Τι έφαγες σήμερα στο σχολείο ?
-Θυμάσαι κάτι που έγινε στο σχολείο και σε στεναχώρησε ?
-Πες μου κάτι καλό που έγινε σήμερα στο σχολείο
-Αν μιλούσα με τη δασκάλα σου τι νομίζεις ότι θα μου έλεγε για σένα ?
-Χρησιμοποίησες καθόλου το μολύβι σου σήμερα ? Θυμάσαι τι έγραψες ?
-Πες μου τι παιχνίδι σου αρέσει να παίζεις στα διαλείμματα ?
-Υπάρχει κάποιο παιχνίδι που να μην σου αρέσει ?
-Θυμάσαι αν σε βοήθησε κάποιος σήμερα ?
-Θυμάσαι εάν βοήθησες εσύ κάποιον σήμερα ?
Όλες οι παραπάνω αποτελούν ερωτήσεις στις οποίες είναι πολύ πιθανό να πάρουμε μία διαφορετική απάντηση από το «τίποτα» που ανησυχεί πολλές φορές τους γονείς. Ας μην ξεχνάμε ότι η ερώτηση «Τι έκανες σήμερα στο σχολείο?» είναι πολύ γενική, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μπερδεύονται συχνά και να μην μπορούν να διακρίνουν ένα σημαντικό γεγονός, το οποίο θα ήθελαν να αναφέρουν. Αντιθέτως, οι παραπάνω ερωτήσεις είναι πιο συγκεκριμένες και στοχευόμενες, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μπορούν να ανακαλέσουν πιο γρήγορα σκηνές που διαδραματίστηκαν στο σχολείο.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα παιδιά είναι πολύ πιθανό ειδικά εάν βρίσκονται σε πολύ μικρή ηλικία να απαντήσουν με γεγονότα τα οποία δεν εκτυλίχθηκαν την ίδια αλλά μία άλλη μέρα. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι σε πολύ μικρή ηλικία θα βοηθούσε ιδιαίτερα οι ερωτήσεις αυτές να παρουσιάζονται εικονογραφημένες, γεγονός το οποίο κάνει τη διαδικασία πιο διασκεδαστική αλλά και πιο εύκολη για τα παιδιά μικρής ηλικίας. Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν χρειάζεται να βομβαρδίζουμε το παιδί με πάρα πολλές ερωτήσεις, γιατί τότε δεν θα καταφέρουμε τίποτα άλλο παρά μονάχα να το μπλοκάρουμε. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι όταν το παιδί έχει οργανώσει τις εμπειρίες στην καθημερινότητα του, μόνο τότε αυτές θα μπορέσουν να αναδυθούν και να εκφραστούν.