Μέσα σε όλες αυτές τις αλλαγές και τις αναρίθμητες εξελίξεις, που φαίνεται να επηρεάζουν τη ζωή μας και επακόλουθα την καθημερινότητα μας τις τελευταίες αυτές ημέρες, μπορεί κανείς να διακρίνει την προσπάθεια των παιδιών να χτίσουν τη δική τους αλήθεια, γύρω από την πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση, αλλά και να ενημερωθούν, σχετικά με τα όσα λαμβάνουν χώρα στον κόσμο που τους περιβάλλει. Πράγματι, είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός, ότι τα μικρά παιδιά αντιλαμβάνονται πλήρως τις μεταβολές τόσο στο δικό τους πρόγραμμα όσο και στις ρουτίνες της οικογενειακής ζωής. Επίσης, βιώνουν  το αίσθημα της ανασφάλειας, της αγωνίας και της απειλής που προκύπτει μέσα από αυτές. Πώς λοιπόν μπορούμε να μιλήσουμε στους μικρούς μας φίλους για όσα διαδραματίζονται τις τελευταίες μέρες;

  •  Εξηγούμε με απλά και κατανοητά λόγια τι σημαίνει «κορονοϊός».
  •  Εξηγούμε ποιά συμπτώματα επιφέρει ο ιός στο σώμα μας και στον οργανισμό μας.
  • Εξηγούμε τι μπορούμε να κάνουμε, ώστε να αποφύγουμε την έκθεση μας στον ιό
  •  Εκπαιδεύουμε το παιδί μας σε μέτρα προσωπικής υγιεινής.
  • Για παιδιά μικρότερης ηλικίας έχουμε πάντα την επιλογή να προμηθευτούμε ένα παραμύθι σχετικά με τον κορονοϊό, το οποίο θα τα βοηθήσει να μάθουν και να ενημερωθούν με έναν βιωματικό και διασκεδαστικό τρόπο.
  • Μοιραζόμαστε με το παιδί μας δραστηριότητες προσωπικής υγιεινής ( είναι μία καλή ευκαιρία  να του δείξουμε το σωστό τρόπο και  οι δραστηριότητες αυτές να αποτελέσουν μία ευχάριστη διαδικασία χωρίς πανικό)
  •  Χρησιμοποιούμε εικόνες σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε τον εαυτό μας (είναι πολύ σημαντικό να μάθει και το ίδιο να είναι υπεύθυνο σχετικά με την προσωπική του υγιεινή)
  •  Αποφεύγουμε να εκθέσουμε το παιδί μας στο διαδίκτυο και στην τηλεόραση, καθώς μπορεί να έρθει αντιμέτωπο με πληροφορίες, οι οποίες μπορεί να του  επιφέρουν συναισθηματική ένταση και φόβο.
  • Προσπαθούμε να απαντήσουμε σε όσα ερωτήματα γεννηθούν στο παιδί κατά τη διάρκεια ή και μετά από τη συζήτηση μαζί του.
  •  Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως σε ερωτήματα που δεν γνωρίζουμε δεν είναι κακό να ζητήσουμε λίγο χρόνο ή να παραδεχτούμε την άγνοια μας. Για οτιδήποτε δεν γνωρίζουμε μπορούμε μάλιστα να προτείνουμε στο παιδί μας να το ψάξουμε και να ενημερωθούμε μαζί του.
  •  Σε περίπτωση που χρειάζεται να αποφύγουμε τις συναντήσεις με ανθρώπους που το παιδί έβλεπε συχνά (π.χ παππούδες)  φροντίζουμε να καθησυχάσουμε το παιδί μας ότι αυτό συμβαίνει για λόγους προστασίας, ενώ προτείνουμε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας (τηλέφωνο, skype, viber).
  •  Αποφεύγουμε τις συζητήσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν σενάρια καταστροφολογίας & σκέψεις πανικού. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα παιδιά πολλές φορές ακούνε πληροφορίες που μοιραζόμαστε με κάποιον ακόμα και όταν δεν βρίσκονται στον ίδιο χώρο με εμάς.  
  •  Αποφεύγουμε τις συγκρούσεις με το σύντροφο μας και φροντίζουμε ώστε να διαμορφώσουμε μία κοινή πολιτική απέναντι στα μέτρα προστασίας που θα χρειαστεί να εφαρμόσουμε ως οικογενειακό σύστημα αλλά και στον τρόπο με τον οποίο θα πληροφορούμε και θα μιλάμε στο παιδί μας.


Ματακιά Ολυμπία
Ψυχολόγος, Msc Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία Βρεφικής & Παιδικής Ηλικίας
Εκπαιδευόμενη στη Συστημική Ψυχοθεραπεία & Συμβουλευτική
Επιστ. Υπεύθυνη Τομέα Ψυχ. Υποστήριξης του ΚΕΑ "Ανάπτυξη & Λόγος"